Menu Zamknij

Proces 360° – czym jest i do czego służy?

Informacja zwrotna 360 stopni – czym się cechuje?

W codziennej pracy często brakuje okazji do rozmowy z innymi osobami o własnych umiejętnościach i zachowaniach, o tym, jak wpływają one na innych ludzi oraz jak przekładają się na osiągany efekt zawodowy. Ponadto, otwartość na poruszanie takich tematów bywa bardzo zróżnicowana w zależności od typu osoby i atmosfery panującej w firmie.

Pozyskiwanie wiedzy na temat własnego sposobu działania może być czymś w rodzaju „towaru luksusowego”, po który nie każdy odważy się sięgnąć w bezpośrednim kontakcie z innymi. Dlatego w miarę wzrastającej w biznesie świadomości wpływu ludzkich zachowań na sukces rynkowy, poszukuje się różnych metod pogłębiania i wykorzystywania tej wiedzy dla wzmacniania konkurencyjności organizacji.

Informacja zwrotna 360 stopni to często stosowana metoda oceny i rozwoju kompetencji w wielu organizacjach. Każdy uczestnik tego procesu (najczęściej jest nim osoba na stanowisku menedżerskim) ma możliwość otrzymania kompleksowej informacji zwrotnej na swój temat od osób z bezpośredniego otoczenia zawodowego.

Nazwa „360 stopni”, symbolizuje krąg, w którym znajdują się osoby z otoczenia zawodowego odbiorcy feedbacku.

Informacje na temat umiejętności czy zachowań w sytuacjach zawodowych zbierane są z wielu źródeł, m.in.:

  • od przełożonych,
  • od podwładnych, jeśli oceniana osoba zarządza zespołem
  • od współpracowników / partnerów biznesowych,
  • od samego uczestnika, który wypełnia formularz samooceny,
  • od innych osób, z którymi współpracuje oceniana osoba (klienci, dostawcy itp.).

Proces jest poufny i anonimowy, a uzyskany w ten sposób feedback stanowi cenne źródło wiedzy, która może inspirować do rozwoju.

Do czego służy informacja zwrotna 360°?

Dzięki informacjom otrzymanym w procesie 360° osoba otrzymująca feedback:

  • dowiaduje się, jak jest postrzegana przez swoich współpracowników, podwładnych, czy przełożonego (często w wyniku takiej informacji zwrotnej dowiadujemy się znacznie więcej niż w toku codziennych kontaktów),
  • uzyskuje pełniejszą wiedzę na temat swoich mocnych stron i obszarów wymagających rozwoju,
  • może stworzyć swój indywidualny plan rozwoju zawodowego i osobistego,
  • może bardziej adekwatnie planować i realizować ścieżki swojej kariery,
  • może zwiększyć swoją efektywność i motywację do pracy.

Firmy decydują się na przeprowadzenie procesu 360°, kiedy chcą:

  • spojrzeć na efektywność menedżerów, na ich działania oczyma przełożonych, współpracowników, podwładnych, klientów wewnętrznych czy zewnętrznych,
  • rozwijać kadrę menedżerską poprzez wskazanie mocnych stron i obszarów do rozwoju,
  • zwiększyć efektywność, motywację do pracy, skuteczność jednostek i zespołów,
  • bardziej wydajnie planować rozwój menedżerów oraz realizację ścieżek kariery,
  • budować kulturę otwartości i korzystania z feedbacku jako narzędzia rozwojowego.

Jak przebiega proces 360°?

Na efektywność i pozytywne postrzeganie procesu 360° w organizacji wpływa wiele elementów, związanych m. in. z właściwym przygotowaniem, komunikacją i realizacją procesu zbierania danych. Z punktu widzenia osoby ocenianej, kulminacyjnym etapem oceny 360 stopni jest jednak moment otrzymania raportu i spotkanie poświęcone omówieniu jego wyników – nazywane często spotkaniem z informacją zwrotną.

Przygotowanie procesu 360°

  • Wybór kryteriów
  • Budowa kwestionariusza oceny
  • Dobór osób do listy zaproszonych
  • Kampania informacyjna

Zbieranie opinii

  • Wysyłka zaproszeń
  • Wypełnianie kwestionariuszy przez respondentów

Podsumowanie

  • Przygotowanie raportów – indywidualnych, zbiorczych
  • Spotkania rozwojowe

Realizacja działań rozwojowych