Czym jest cykl SARA i jak wiedzę o nim wykorzystać w praktyce?
Cykl SARA jest formą przyjmowania informacji zwrotnej wyróżniającą 4 fazy, które cechują następujące emocje:
- zaskoczenie i szok
- złość, irytacja, agresja i atak
- sprzeciw, odrzucenie, obrona, próba wytłumaczenia swojej sytuacji, często łączy się to z szukaniem przyczyny na zewnątrz, a nie w sobie
- akceptacja, kiedy pracownik przeanalizował i zrozumiał co przełożony chciał mu przekazać
Jak zareagować na emocje pracownika?
Przede wszystkim wiedz, że emocjonalna reakcja na informację zwrotną jest całkowicie naturalna, nawet jeżeli feedback został przekazany w odpowiedni sposób. Opór może pojawić się szczególnie wtedy, kiedy masz do przekazania informacje, których pracownik się nie spodziewa i które mogą zaburzyć jego wyobrażenie o sobie.
Wiedz, że czas trwania poszczególnych faz w cyklu SARA może być różny np. w zależności od sytuacji, sposobu przekazania feedbacku, czy nastawienia ocenianej osoby. Czasem pracownik potrzebuje dni lub tygodni, aby przeanalizować otrzymaną informację zwrotną. Nie spiesz się, daj czas sobie i pracownikowi.
Nazwy poszczególnych faz są umowne, a ich kolejność może się zmieniać w zależności od siły, z jaką informacja zwrotna zburzyła u uczestnika jego wyobrażenie o samym sobie. Nie w każdym przypadku występują też wszystkie fazy cyklu. Nie oczekuj tego samego schematu podczas każdego przekazywanego feedbacku.
Udzielając feedbacku, pamiętaj, aby przebiegał on w formie dialogu. Jeżeli widzisz poszczególne reakcje emocjonalne pracownika – reaguj. Możesz np.
- widząc zaskoczenie – zapytać jaki jest jego punkt widzenia danej sytuacji, co go najbardziej zaskoczyło, na czym chciałby się skoncentrować.
- widząc złość – zapytaj jak zrozumiał informacje przekazaną przez Ciebie i z czym się nie zgadza.
- widząc sprzeciw – ustal z pracownikiem jak sobie radzi z opisywanymi sytuacjami na co dzień, zaproponuj omówienie ich szczegółowo.
Kiedy pracownik zaakceptuje przekazaną mu informację zwrotną, warto wspólnie ustalić konkretne działania rozwojowe, od czego je rozpocząć i kto mógłby być wsparciem w ich wprowadzaniu.