Menu Zamknij

Proces 360° – przebieg rozmowy rozwojowej i budowanie Indywidualnego Planu Rozwoju (IPR)

Do tej pory, w serii artykułów dotyczących procesu 360° pisaliśmy o tym, czym jest informacja zwrotna 360°, jaką rolę odgrywa spotkanie z informacją zwrotną i jak skutecznie zmotywować odbiorcę feedbacku do rozwoju

Dzisiaj przeanalizujemy ostatni, a zarazem kluczowy etap procesu 360°. Na podstawie raportu podsumowującego, opartego na opiniach zebranych z otoczenia biznesowego uczestnika, możemy zrealizować główny cel, jakim jest przekazanie uczestnikowi kompleksowej wiedzy na temat jego funkcjonowania w pracy i zaplanowanie dalszych działań rozwojowych.

Jednak spotkanie rozwojowe stanowi wyzwanie – zarówno dla uczestnika, jak i konsultanta. Jak zatem się do niego przygotować? Z jakich etapów powinno się składać? I wreszcie, jakiego efektu możemy się spodziewać?

Po pierwsze – przygotowanie do rozmowy

Kontekst biznesowy
  • Jakie są cele procesu 360 stopni w organizacji?
Raport
  • Kto będzie miał/już miał dostęp do raportów po procesie 360?
  • Do czego będą wykorzystywane?
Mocne strony Uczestnika procesu
  • Jakie są najmocniejsze strony Uczestnika?
  • Które kompetencje zostały ocenione najwyżej? Na co zwracają uwagę respondenci? Jakie komentarze powtarzają się w raporcie? Jakie informacje łączą się ze sobą?
  • Jaki to jest moim zdaniem potencjał – w jakich innych obszarach Uczestnik mógłby wykorzystać swoje umiejętności?
  • W jakich obszarach Uczestnik wyraźnie przewyższa średnie wyniki w badanej grupie (talenty)?
Obszary rozwoju Uczestnika procesu
  • Jakie kompetencje oceniono najniżej? Na co zwracają uwagę respondenci?
  • Jakie komentarze powtarzają się w raporcie? Jakie informacje łączą się ze sobą?
  • W jakich obszarach Uczestnik został oceniony wyraźnie niżej niż średnia w badanej grupie? (tzw. fatalne wady)
  • Czego respondenci oczekują więcej od Uczestnika, czego mniej, a czego wcale?
  • Jakie pojawiają mi się hipotezy dotyczące funkcjonowania Uczestnika?
  • W jakim kierunku sądzę, że warto, aby następowała zmiana w postawie, wiedzy i umiejętnościach Uczestnika?
  • Jakie korzyści moim zdaniem odniesie Uczestnik z wprowadzenia tych zmian?
Perspektywa osoby prowadzącej spotkanie podsumowujące
  • Jakie są moje cele podczas tego spotkania, na czym mi najbardziej zależy?
  • Co będzie mnie wspierać – jakie moje umiejętności i mocne strony?
  • Czego się obawiam? Z jakiego powodu? W jaki sposób mogę sobie z tym poradzić?
  • Czego potrzebuję, aby mieć poczucie pełnego komfortu w trakcie tego spotkania?
  • Czego powinienem się dowiedzieć przed spotkaniem?

Etapy spotkania podsumowującego

Efektem spotkania jest konkretny materiał – Indywidualny Plan Rozwoju (IPR), w którym Uczestnik przy wsparciu Konsultanta, zawiera kluczowe obszary, nad którymi decyduje się pracować .

Zapraszamy do pobrania darmowej próbki naszego formularza IPR!